Rabu, 11 Julai 2012

Kembara 33 : Kronologi Asrama Pelajar Johor Haiyyu Thamin



Marilah sama-sama kita soroti kembali sejarah pemilikan dan baikpulih Asrama Pelajar Johor (APJ) Haiyyu Thamin semenjak tahun 1981. Sejarah yang merakamkan pengorbanan dan kesungguhan generasi terdahulu Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor di Mesir (BKPJM) dalam memastikan kebajikan dan kesinambungan anak-anak Johor yang menuntut di bumi bertuah ini terus terpelihara.

Sejarah ini penting untuk diungkap kembali supaya generasi sekarang lebih menghargai dan menyayangi nikmat keselesaan, kesatuan, dan keharmonian yang telah diperjuangkan oleh generasi terdahulu dalam BKPJM.

1981: Pembelian Asrama Pelajar Johor di Kaherah dari tuan rumah asal, Faiq Shihab Bisakhrun dilakukan pada tarikh 13 Julai 1981. Urusan pembelian telah disempurnakan oleh Duta Besar Malaysia ke Kaherah pada ketika itu TYT Haji Hasan Adli Bin Haji Arsyad.

Tuan rumah; Faiq Shihab Bisakhrun sendiri yang membaikpulih rumah Johor sepenuhnya sebagaimana pelan yang dikehendaki dan ianya terkandung dalam aqad perjanjian pembelian rumah.

1982: Asrama Pelajar Johor di Kaherah, Mesir telah dirasmikan oleh DYMM Al Marhum Sultan Iskandar Ibni Al Marhum Sultan Ismail Al Haj pada 12 November 1982.

Asrama yang didirikan ini merupakan hasil pungutan derma dan sumbangan ahli BKPJM, sumbangan orang ramai dan pihak kerajaan negeri Johor sendiri. Pun begitu, segala perkara yang berkaitan dengan Asrama Pelajar Johor ini diletakkan di bawah pihak Yayasan Pelajaran Johor (YPJ) dengan dikendalikan oleh Badan Kebajikan Pelajar-pelajar Johor Di Mesir (BKPJM).

1997: Hasil lawatan kerja yang dibuat oleh Yayasan Pelajaran Johor (YPJ) ke Mesir yang diketuai oleh YB Dato’ Rahmat Bin Abdul Rahman beliau bersetuju untuk mengubahsuai bangunan asrama pelajar Johor.

1998: Bangunan Asrama Pelajar Johor diubahsuai sepenuhnya dengan pembiayaan penuh oleh Yayasan Pelajaran Johor (YPJ).

2004: Rumah Johor dibaikpulih sekali lagi khusus di bahagian dewan dan cat bangunan dengan pembiayaan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor.

2010: Hasil permohonan pimpinan BKPJM selama beberapa sesi dan sokongan dari pihak Pegawai HEP Ust Ahmad Hanif Naim Asrama Pelajar Johor Haiyyu Thamin sekali lagi dibaikpulih dengan pembiayaan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan