Isnin, 11 Oktober 2010

Kembara 1 Mujahadah kerana Minhah (Biasiswa)

     Memang benar kata orang, "bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian". Segala kemahuan yang kita inginkan semestinya memerlukan kepada pengorbanan. Tidak kiralah pengorbanan dari segi wang ringgit, harta benda, mahupun tenaga. Tidak semudah yang disangkakan untuk menguruskan prosedur minhan Al-Azhar.Ianya cukup-cukup menguji tahap kesabaran saya lebih-lebih lagi ini merupakan pengalaman buat kali pertamanya. Jika tidak punya semangat yang jitu dan mapan, saya belum tentu jamin seseorang itu sanggup menyelesaikan urusan tersebut hingga ke akhir kesudahannya. Dan di sini saya tidaklah mengatakan diri saya mempunyai semangat yang  kental, tetapi kalau difikir-fikirkan kita tidaklah kerugian apa-apa.  Apalah kiranya mengorbankan masa, wang, dan tenaga untuk beberapa hari demi kemaslahatan yang berterusan dan berpanjangan.
     Sebelum ini, saya mendengar kisah sebahagian pengalaman abang-abang lama yang cuba berusaha untuk memohon minhah ini. Tetapi kesudahannya sangatlah mengecewakan diri apabila tersungkur di pertengahan jalan. Ini juga bolehlah hendak dikatakan gara-gara di Mesir masih menggunakan sistem manual ( tanpa bantuan elektronik yang canggih ). Jauh disudut pandangan mata, apa yang kelihatan dari sudut ilmu Tasauf, serba sedikit ianya dapat mentarbiah diri untuk menjadikan seseorang itu bersabar. Baru ujian yang tidak seberapa ini kita sudah mengeloh. Jauh sekali perbezaan kalau  dilihat semangat di zaman para sahabat dan tabi'-tabiin dalam berhempas-pulas mempertahankan Dinul Islam. Nah! Jelas di sinikan apa yang cuba saya tonjolkan...Berpantang maut sebelum ajal. Jangan mudah berputus asa! Usaha selagimana mampu..Kuasa di tangan(kemampuan & kekuatan) anda. InsyaAllah, biiznillah...

2 ulasan: