Jumaat, 15 Oktober 2010

Kembara 3 Era akhir zaman tidak berakhir di babak ke-4




Demikianlah, setelah hampir babak keempat berakhir, dan babak yang kelima ini menjanjikan dan menyaksikan peralihan kuasa kepimpinan daripada Mulkan Jabriyyan ( para penguasa diktator ) kepada Khilafatun 'ala Minhaj An-Nubuwah ( kekhalifahan mengikut manhaj nabi ). Baiklah, ini adalah rentetan babak-babak dari babak yang pertama hinggalah ke babak yang kelima Yaumul Kiamah ( hari kiamat) :

Babak pertama : babak An-Nubuwwah. Dizaman ini, selama 23tahun umat Islam dipimpin oleh Nabi Muhammad solallahu alaihi wasalam.

Babak kedua : babak Khilafatun 'ala Minhaj An-Nubuwah. Umat Islam ketika ini dipimpin oleh para sahabat ( Kulafa Ar-Rasyidin ) Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman bin Affan, dan Ali ibn Tolib selama 30tahun.

 Babak ketiga : babak Mulkan Aadhdhon (kerajaan menggigit). Ketika ini, umat islam telah dipimpin oleh tiga kerajaan besar iaitu Daulah Bani Umayyah, Bani Abbasiyah dan Kesultanan Uthmaniyah Turki selama 13abad hingga tahun 1928. Pada waktu itu umat Islam mempunyai pemimpin yang menggunakan sistem waris dan turun-temurun setiap generasi. Dinamakan kerajaan menggigit kerana para rajanya masih "mengigit" Al-Quran dan As-Sunnah. berbeza dengan babak yang kedua, yangmana Khulafa Ar-Rasyidin "memegang" Al-Quran dan As-Sunnah. Ini sebabnya seringkali kita perhatikan di babak ketiga ini munculnya para khalifah yang berlaku zalim kepada rakyat bahkan juga terhadap ulama seperti Imam Ahmad bin Hanbal. Diwaktu ini, umat menghadapi pemimpin yang zalim.

 Babak keempat : babak Mulkan Jabriyyan ( para penguasa diktator) @ zaman sekarang. Boleh dikatakan umat mengalami era yang paling kelam. Di era ini, umat bukan sekadar dipimpin oleh seseorang yang zalim, bahkan sistem yang dilakukan bukanlah sistem yang sepenuhnya berlandaskan Islam. Sistem yang berlaku ialah sistem jahiliyyah berlandaskan hukum buatan manusia yang banyak kecacatan dan ketidakadilan.

Babak kelima : Khilafatun 'ala Minhaj An-Nubuwah ( kekhalifahan mengikut manhaj nabi ). Era ini tampok kepimpinan yang berbaur dengan kezaliman beralih kepada Khalifah mengikut Manhaj Nabi. Ianya mirip pada babak yang kedua. Perpindahan umat dari babak keempat ke babak kelima ternyata berlakunya 4 peperangan dibawah pimpinan Imam Mahdi yang mana ia bakal membawa kepada kemenangan umat Islam terhadap Mulkan Jabriyyan.


Jelaskan kemunculan Imam Mahdi semakin hmapir!!  Imam Mahdilah yang bakal membawa berita gembira kepada umat Islam dan Imam Mahdi jugalah digelar Komander Tentera Islam. Dan pada masa ini jugalah, Dajjal cuba untuk menewaskan Imam Mahdi. SEDARLAH!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan